Aşure günü orucu

 
Muharrem ayı ve Âşura günü orucu

İbni Abbas Radiyallâhu Anhümâ rivayet ediyor:

Peygamberimiz Sallallâhu Aleyhi Vesellem Medine’ye hicret buyurduktan sonra orada yaşayan Yahudilerin oruçlu olduklarını öğrendi.

“Bu ne orucudur?” diye sordu.
Yahudiler “Bugün ’ın Musa’yı düşmanlarından kurtardığı Firavun’u boğdurduğu gündür. Hz. Musa Aleyhisselâm şükür olarak bugün oruç tutmuştur” dediler.

Bunun üzerine Resulullah Sallallâhu Aleyhi Vesellem da “Biz Musa’nın sünnetini ihyâya sizden daha çok yakın ve hak sahibiyiz” buyurdu ve o gün oruç tuttu tutulmasını da emretti. (Ebû Dâvud Savm: 64)

Bu hususta Hazret-i Âişe Validemiz diyor ki:

“Âşûrâ Kureyş kabilesinin Cahiliye döneminde oruç tuttuğu bir gündü. Resulullah Sallallâhu Aleyhi Vesellem de buna uygun hareket ediyordu.

Medine’ye hicret edince bu orucu devam ettirdi ve başkalarına da emretti. Fakat Ramazan orucu farz kılınınca kendisi Âşûrâ gününde oruç tutmayı bıraktı.

Bundan sonra Müslümanlardan isteyen bugünde oruç tuttu isteyen tutmadı.” (Buhari Savm: 69)

Bu hususta başka bir rivayet de şöyledir:

Kays ibni Sa’d ibni Ubâde Radiyallâhu Anhümâ anlatıyor:

“Biz Âşura günü oruç tutuyor ve sadakasını ödüyorduk. Ramazan orucunun farz oluşu ve zekat emri inince artık onunla emredilmedik ondan yasaklanmadık da biz onu yapıyorduk.”
(Nesai Zekat: 35)

Âşura orucunun fazileti hakkında da şu meâlde hadisler zikredilmektedir.

Bir zat Peygamberimiz Sallallâhu Aleyhi Veselleme geldi ve sordu:

“Ramazan’dan sonra ne zaman oruç tutmamı tavsiye edersiniz?”
Peygamberimiz Sallallâhu Aleyhi Vesellem “Muharrem ayında oruç tut. Çünkü o ’ın ayıdır. Onda öyle bir gün vardır ki o günde bir kavmin tevbesini kabul etmiş ve o günde başka bir kavmi de affedebilir” buyurdu.
(Tirmizî Savm: 40)

Yine Tirmizî’de geçen bir hadiste Peygamberimiz Sallallâhu Aleyhi Vesellem şöyle buyurmuşlardır:
“Âşura gününde tutulan orucun katında o günden önce bir senenin günahlarına keffaret olacağını kuvvetle ümit ediyorum.” (Tirmizî Savm: 47)“Ramazan ayından sonra en faziletli oruç ’ın ayı olan Muharrem ayında tutulan oruçtur” (İbni Mâce Sıyam: 43) hadis-i şerifi ise bu günlerde tutulan orucun faziletini ifade ediyor.

Bu hadisin açıklamasında İmam-ı Gazalî “Muharrem ayı Hicrî senenin başlangıcıdır. Böyle bir yılı oruç gibi hayırlı bir temele dayamak daha güzel olur. Bereketinin devamından da ümit edilir” demektedir.

Gerek Yahudilere benzememek gerekse orucu tam Âşura Gününe denk getirmemek için Muharrem’in dokuzuncu onuncu ve on birinci günlerinde oruç tutulması tavsiye edilmiştir.

Kaynak: Tevbe org.

Bir Cevap Yazın

Bir Yorum Bırakın :)

  1. DAVETİYE
    Etkinliğimize katılır mısınız?

    “İslamın Işığında” Dini Etkinliği”

    “Muharrem Ayı’nın fazileti” başlığının altında paylaşacağımız hadis,ayet ve duaları,Allah’ın ve Resulü’nün (sav) vaadettiği nimetleri öğrenelim istiyoruz.-

    http://humeyraninyeri.blogspot.com
    http://gulaycebilgidunyam.blogspot.com
    http://gelibolu17.blogspot.com

    tarafından hazırlanmış olan “İSLAM’IN IŞIĞINDA” Dini Etkinliği “Muharrem Ayı’nın fazileti” konulu etkinliğimize vereceğiniz destekler için şimdiden çok teşekkürler.

    Biz düşündük ki, hepimiz sayfalarımızda önceden belirlediğimiz bir konu hakkında yazılar yazıp yayınlarsak, hem hep birlikte yeni ayetler, hadisler, dualar öğreniriz, hem de belirlenmiş olan konu hakkında bilgilerimiz tazelenir.
    MUHARREM AYI boyunca etkinliğimize http://gulaycebilgidunyam.blogspot.com yani ben ev sahibeliği yapacağım.
    Sayfanızda yazınızı yayınlayıp başına -İslam’ın Işığında- yazıp bana haber verirseniz yazınızı zevkle sayfamda yayınlarım.
    Ayrıca bu etkinliğe isteyen herkes katılabilir, davetiye götüremediğimiz arkadaşlarımız lütfen kusura bakmasınlar. Etkinliğimize herkes davetlidir…

    Sevgiler

  2. Cahide ablacığım zaman ayırıp cevap verdiğiniz için Allah sizden razı olsun:)

    Dualarınıza amin..Rabbime emanet…

  3. Selamun Aleyküm Cahide Abla.
    Ben birçok yerde araştırdım bu konuyu ama kafam karıştı biraz.Efendimizin sav Ramazan ayı orucu farz olunca bu ourucu bırakması nedendir biz tutmaya devam etmeli miyizdir isteyen tuttu istemeyen tutmadı rivayetleri ne derece sağlamdır:(

    9. ve 10. gün otuç tutmaya niyet ettim ama efendimizin bu orucu terkettiğini öğrenince içime bir kurt düştü şaşırdım neden terkettiysee hala sünnet olarak lanse edilmeye devam ediliyor ayetle nesh olmuş olmuyor mu bir nevi 🙁 bilginiz varsa esirgemezseniz sevinirim Allah razı olsun…

    1. Canımsın,hadislerin genelini okuyacak olursak şunu anlıyoruz.Bu farz bir oruç değildir.İsteyen tutar isteyen tutmaz.Tutulması alimlercede tavsiye edilmiştir.Fakat bir çok nafile ibadette olduğu gibi efendimizin kesin bir “yapın” emri yoktur.Yine hadislerin genelinden anladığımıza göremuharrem ayının 9.,bazı rivayetlere göre 9. ve 10. günü tutmak çok efdaldir.Şahsen bende 9 ve onuncu günlerinde tutmayı düşünüyorum.Rabbim riyadan muhafaza buyursun.Halis niyetler versin,ibadetlerimizi kabul etsin.Muhabbetlerimle kardeşim…

      Aleyhissalâtü Vesselam Medine’ye hicret buyurduktan sonra orada yaşayan Yahudilerin oruçlu olduklarını öğrendi.
      “Bu ne orucudur?” diye sordu.
      Yahudiler, “Bugün Allah’ın Musa’yı düşmanlarından kurtardığı Firavun’u boğdurduğu gündür. Hz. Musa (a.s.) şükür olarak bugün oruç tutmuştur” dediler.
      Bunun üzerine Resulullah Aleyhissalâtü Vesselam da, “Biz, Musa’nın sünnetini ihyaya sizden daha çok yakın ve hak sahibiyiz” buyurdu ve o gün oruç tuttu, tutulmasını da emretti. (İbni mace. Siyam:43)

Close
Tarif Üstü Muhabbet | Cahide Sultan
Close
%d blogcu bunu beğendi: